Zainteresowanie dobrym polskim jabłkiem jest duże

Data publikacji:
01-03-2018

Data publikacji:

01-03-2018

Jeśli nie będzie żadnych klęsk żywiołowych, to na pewno należy się spodziewać dużego urodzaju, ponieważ sady są wypoczęte, więc kolejny sezon może być bardzo trudny – mówi Hubert Woźniak, prezes Organizacji Producentów Rajpol.

 

– Rok 2017 był w miarę korzystny, jeśli chodzi o sprzedaż jabłek. Od kwietnia 2017 roku ceny jabłek zaczęły rosnąć. Cena na stosunkowo wysokim poziomie utrzymała się aż do końca roku. Nowy sezon 2017/2018 zaczął się również od wysokich cen, zarówno jabłek przemysłowych jak i konsumpcyjnych. Jest to spowodowane wiosennymi przymrozkami i tym, że tych owoców było zdecydowanie mniej – mówi serwisowi portalspozywczy.pl Hubert Woźniak, prezes Organizacji Producentów Rajpol. 

 

– Przymrozki w różnym stopniu dotknęły sadowników, ale patrząc na skalę całego kraju lepiej jest, jeśli jabłek jest mniej. Wtedy ceny są satysfakcjonujące. Gdy podaż jabłek jest nawet trochę wyższa niż popyt, ceny są bardzo niskie – tłumaczy. 

 

Jakie plany ma Rajpol na 2018 rok? – Jeśli chodzi o działalność handlową, to rok 2018 zaczął się dość ciężko, ponieważ nie mamy za dużo jabłek. Jabłka w chłodniach są słabej jakości. Mimo wysokich cen, są pewne problemy przechowalnicze. Sezon będzie dosyć trudny, zwłaszcza wiosną, ponieważ będzie ciężko o dobry surowiec do produkcji. Później natomiast zacznie się nowy sezon wegetacyjny. I tutaj jest wiele niewiadomych, jeśli chodzi o pogodę, która w ostatnich latach jest coraz bardziej nieprzewidywalna – mówi prezes Rajpolu. 

 

Dodaje, że jeśli nie będzie żadnych klęsk żywiołowych, na pewno należy się spodziewać dużego urodzaju, ponieważ sady są wypoczęte. Dlatego kolejny sezon może być bardzo trudny dla sadowników. – Niektórzy ryzykują tezę, że będzie ekstremalnie trudny, ponieważ może być bardzo wysoki urodzaj, a cały czas trwa przecież kryzys związany z embargiem Rosji na polskie jabłka. Akurat w tym sezonie, poprzez to, że jabłek nie jest za dużo, nasz impet eksportowy zdobywania nowych rynków mocno osłabł. Dlatego w przyszłym roku wszystkie nasze problemy, które mieliśmy w ostatnich latach, mogą wrócić w dwójnasób – podkreśla. 

 

– Organizacja Rajpol zarówno wartościowo i wolumenowo co roku podnosi sprzedaż o kilka procent. Wiąże się to z rozwojem naszej organizacji oraz rozwojem rynków zbytu, progres jest zauważalny. W tym sezonie z uwagi na dużo niższe zbiory wolumenowo, sprzedaż może być trochę niższa, ale na pewno wartościowo będzie wyższa niż w poprzednim sezonie – mówi Hubert Woźniak. 

 

Jakie mają Państwo plany na 2018 rok, jeśli chodzi o poszerzanie rynków zbytu i w Polsce i za granicą? – Poszerzamy nasze rynki zbytu zarówno poprzez zdobywanie nowych klientów jak i poprzez rozszerzanie asortymentu dostarczanego dotychczasowym klientom. Dobrym przykładem jest chociażby produkt jakościowy, jakim jest Certyfikowane Jabłko Grójeckie, które w dużej części oferujemy naszym dotychczasowym klientom kupującym do tej pory od nas tylko jabłka konwencjonalne. Również od tego sezonu jako jedni z pierwszych organizacji producentów w Polsce zaczęliśmy oferować naszym klientom jabłko ekologiczne produkowane przez członków naszej organizacji. To również jest dla nas bardzo ciekawy produkt, który pozwala uzupełnić naszą ofertę – tłumaczy prezes. 

 

Zaznacza, że dodatkowo cały czas poszerzają swoją ofertę, jeśli chodzi o owoce miękkie. – Oferujemy borówkę amerykańską, śliwkę, czereśnię, również poprzez wydłużanie okresu oferowania tych owoców. Ciekawymi i nowymi dla nas produktami są jagoda kamczacka i aktinidia. Oferujemy również takie owoce jak pigwa czy żurawina, które od tego sezonu zaczęliśmy z powodzeniem sprzedawać – mówi.  

 

– Poszukujemy także nowych klientów, chociaż obecny sezon jest specyficzny, ponieważ jabłek jest w całej Europie dużo mniej niż zazwyczaj. Zainteresowanie dobrym jabłkiem polskim jest bardzo duże. Ale nie jest sztuką zdobyć klientów na jeden sezon, tak więc jesteśmy bardziej ostrożni, ponieważ nie mamy nadwyżek jabłek. Jeśli rozmawiamy z potencjalnymi klientami, to takimi, którzy rokują na przyszłość, a nie tylko na ten sezon – tłumaczy Hubert Woźniak.  

 

Organizacja Rajpol dostarcza jabłka bezpośrednio do sieci handlowych w Polsce, Danii, Norwegii, Finlandii i Niemiec. – Naszymi stałymi odbiorcami są również Czechy i Rumunia. Przez różnych pośredników dostarczamy również do innych krajów, w tym krajów dalekich. Ale nie myślimy o bezpośrednim eksporcie na dalekie rynki. Do tych rynków podchodzimy z dużą dozą ostrożności: wolimy wysyłki poprzez sprawdzonych pośredników, dzięki czemu mamy gwarancję otrzymania zapłaty – wyjaśnia. 

 

Rajpol realizuje program operacyjny, który jest realizowany ze środków Unii Europejskiej. – Co roku prowadzimy różne działania i inwestycje. W dużej części są one skierowane bezpośrednio do gospodarstw naszych członków. Środki finansowe są przeznaczane m.in. na wymianę opryskiwaczy i nowe nasadzenia. Część środków kierujemy również na inwestycje w naszej organizacji, m.in. w 2018 roku będziemy budować i oddawać do użytku nowe komory chłodnicze w naszej sortowni w Wólce Łęczeszyckiej. Inwestujemy również w nowe rozwiązania sortowniczo-pakownicze – tłumaczy.  

 

Jednym z większych odbiorców jabłek jest sieć handlowa Lidl Polska. – Dostarczamy do Lidla owoce od 2011 roku, a Certyfikowane Jabłka Grójeckie od półtora roku, we współpracy ze Stowarzyszeniem Sady Grójeckie. Jesteśmy bardzo zadowoleni  ze współpracy z Lidlem. To, że Lidl jako jeden z pierwszych klientów uwierzył w potencjał Jabłek Grójeckich i wprowadził je do sprzedaży, jest dla nas bardzo istotne. Po nim przyszli nowi klienci – podsumowuje Hubert Woźniak.  

 

Organizacja Producentów Owoców Rajpol liczy 156 udziałowców, którzy produkują owoce na powierzchni ponad 1600 hektarów. Dominują nasadzenia: jabłoni, gruszy, śliwek, czereśni, borówki, porzeczki czerwonej. Hale sortowniczo-przechowalnicze zlokalizowane są w dwóch miejscowościach; Wólce Łeczeszyckiej w gminie Belsk Duży i Bielanach w gminie Błedów.

 

Źródło: portalspozywczy.pl

http://www.portalspozywczy.pl/owoce-warzywa/wiadomosci/prezes-rajpolu-zainteresowanie-dobrym-polskim-jablkiem-jest-duze,155580_2.html