Inauguracja „Narodowych badań konsumpcji warzyw i owoców”

Data publikacji:
27-02-2020

„Narodowe badania konsumpcji warzyw i owoców” to projekt kompleksowych badań konsumpcji. Został zainicjowany przez Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw w odpowiedzi na wyzwania związane z promocją roli warzyw i owoców w diecie. Badania będą realizowane w roku 2020 przez firmę KANTAR Polska we współpracy z agencją INSPIRE smarter branding. Zadanie finansowane jest ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw.

Warzywa i owoce powinny stanowić połowę tego co spożywamy. Wyniki badania zrealizowanego pod koniec 2019 roku wskazują, że warzywa i owoce wciąż nie zajmują należnego im miejsca w diecie Polaków. Aż 3/4 Polaków nie wie, ile warzyw i owoców powinno się spożywać. 1/3 nie wie, ile warzyw i owoców powinno się spożywać, ale uważa, że jedzą ich tyle, ile trzeba. Są postrzegane jako bogate źródło witamin, minerałów, antyoksydantów, a jednak nie towarzyszą każdemu posiłkowi.

Zaprojektowane badania pokażą postrzeganie roli warzyw i owoców przetworów diecie, pomogą w zidentyfikowaniu trudności w zmianie tego postrzegania i zmianie nawyków żywieniowych. Planowane badania jakościowe pokażą nam bariery i możliwości zmiany zachowań konsumentów. Zrealizowane zostaną wywiady grupowe oraz wywiady etnograficzne, w których badacz towarzyszy respondentowi w zakupach, gotowaniu posiłku- mówi Urszula Krassowska, Dyrektor Zarządzająca Public Division, Kantar.

- Chcemy poznać konsumentów, do których powinniśmy docierać. Jako środowisko chcemy wesprzeć proces zmiany sposobu prezentowania zaleceń żywieniowych. Badania ilościowe dostarczą kolejnych pretekstów, tak aby rozwinąć dyskurs na temat roli warzyw i owoców w diecie - mówi Witold Boguta, Prezes Zarządu Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw.    

- Comiesięczny monitoring spożycia warzyw i owoców dostarczy wielu pretekstów do tego by promować walory poszczególnych gatunków. Projekt umożliwi producentom dzielenie się z konsumentami swoją wiedzą i praktycznymi informacjami na temat jakości produkcji. To bardzo ważne, dyskusji na temat jakości naszych diet potrzebne są racjonalne argumenty, z silnym ładunkiem aksjologicznym i autentyzmem producenckich emocji. Nie ma bowiem sukcesu sektora - trwałego zwiększenia konsumpcji, bez sięgnięcia do pokładów naszej tożsamości. Badania pomogą również w ewaluacji strategii wielu branżowych projektów promujących spożycie owoców, warzyw i ich przetworów - mówi Maciej Dolata, Partner Zarządzający agencji strategicznej INSPIRE smarter branding.

 

Zakres i cele projektu

Celem realizacji projektu jest wzrost spożycia owoców, warzyw i ich przetworów, w wyniku stałej edukacji konsumentów. Zwiększenie ilości informacji o ich pierwszoplanowej roli w diecie, konkretnych walorach, aktualnej ofercie sektora. Umożliwienie ekspertom, w tym ekspertom branżowych organizacji stałego kontaktu z konsumentami, dzielenia się z nimi wiedzą i praktycznymi informacjami.

Badania jakościowe zweryfikują naszą wiedzę (hipotezy), wypełnią luki w tej wiedzy, pokażą bariery i możliwości zmiany zachowań konsumentów. Wyniki pomogą w ewaluacji wielu projektów. Wiedza o tym kto i jak konsumuje pomoże w określeniu celów komunikacji i lepszym definiowaniu grup docelowych.

 

Od lutego 2020 rozpoczęto monitoring spożycia najpopularniejszych warzyw i owoców. Roczny projekt ma pomóc nam wszystkim zrozumieć rolę warzyw i owoców w diecie i fakt, że powinny stanowić połowę tego co spożywamy.

Cele badań:

  • Postrzeganie roli warzyw, owoców i ich przetworów w diecie.
  • Identyfikacja trudności w zmianie postrzegania warzyw, owoców i ich przetworów w diecie.
  • Identyfikacja trudności w zmianie nawyków żywieniowych dotyczących warzyw, owoców i ich przetworów.
  • Monitorowanie spożycia warzyw, owoców i ich przetworów.
  • Pomoc w definiowaniu grup docelowych i ewaluacji strategii wielu branżowych projektów promujących spożycie.

Na podstawie monitoringu powstaną wskaźniki dotyczące spożycia warzyw, owoców i ich przetworów. Syntetyczne wskaźniki ułatwią śledzenie trendów w spożyciu warzyw, owoców i ich przetworów.

  • Wskaźnik Konsumpcji Warzyw i Owoców – wskaźnik wyliczany będzie na podstawie deklaracji dotyczących spożycia wybranych warzyw i owoców (jakie warzywa i owoce były spożywane w ostatnim miesiącu i jak często). Obrazować będzie ogólny poziom konsumpcji warzyw i owoców.
  • Wskaźnik Różnorodności Konsumpcji Warzyw i Owoców – wskaźnik wyliczany będzie na podstawie deklaracji dotyczących spożycia wybranych warzyw i owoców (jakie warzywa i owoce były spożywane w ostatnim miesiącu). Obrazować będzie różnorodność spożywania warzyw i owoców (przeciętnie ile różnych warzyw i owoców było spożywane).
  • Wczoraj na talerzu” - wskaźnik wyliczany na podstawie deklaracji dotyczących posiłków z dnia poprzedzającego badanie, w których pojawiły się warzywa, owoce i ich przetwory.

Ważnym zadaniem tego projektu jest umożliwienie branży (ekspertom branżowych organizacji) regularnego kontaktu z konsumentem - dzielenia się praktycznymi informacjami na temat walorów i oferty, jaką dysponują polscy producenci.

 

WIĘCEJ:  https://stories.prowly.com/87440-ruszyly-narodowe-badania-konsumpcji-warzyw-i-owocow

 

„Narodowe badania konsumpcji warzyw i owoców” realizowane są przez KANTAR Polska dla Krajowego Związku Grup Producentów Owoców i Warzyw. Projekt realizowany jest we współpracy z agencją INSPIRE smarter branding.

Zadanie finansowane jest ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw.

Patronat honorowy: Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi.