„CORE TEAM - promocja konsumpcji owoców i warzyw i forum współpracy sektora”, to zadanie zainicjowane i koordynowane również przez KZGPOiW. Głównym celem było zwiększenie spożycia krajowych owoców i warzyw oraz ich przetworów w tym produktów ekologicznych, a także produktów wytwarzanych lokalnie lub pochodzących z lokalnych surowców, w wyniku zmiany postrzegania warzyw i owoców oraz formalizacja współpracy liderów i ekspertów (tzw. Core Team), określenie strategii rozwoju sektora (tzw. inicjatyw strategicznych), budowa wizerunku sektora, w tym zmian w postrzeganiu warzyw i owoców - edukacja konsumentów w zakresie pierwszoplanowej ich roli w diecie, budowa racjonalnych podstaw dla patriotyzmu konsumenckiego. 

Projekt finansowany z Funduszu Promocji Owoców i Warzyw

Projekt jest realizowany pod honorowym patronatem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

Katalizatorem zmian w sektorze były doświadczenia ze wspólnej promocji i projektu „Połowa sukcesu”, w którym powstała wizja miejsca sektora w codziennych decyzjach konsumenckich i strategia jej komunikacji. Liderzy mieli wtedy możliwość zastanowić się nad tym, co wpływa na skuteczność działań sektora i wskazać obszary, które należy modyfikować. Projekt ten pokazał potencjał współpracy przy kreowaniu popytu i dwie determinanty sukcesu: perspektywę długoterminową podejmowanych działań i wzrost indywidualnej odpowiedzialności. Efektem jest powstanie Core Team.
 
Prace rozpoczęły się maju 2021 roku. Przedstawiciele wielu środowisk, produkcji, przetwórstwa, nauki i doradztwa, ludzie często z międzynarodowym doświadczeniem, postawili sobie za cel identyfikację wyzwań i ściślejszą współpracę.

Praktyczne zadania to:
•    identyfikacja wyzwań produkcji i przetwórstwa
•    określenie obszarów współpracy, lobbingu i sposobu ukierunkowania zasobów naukowych
•    określenie planu wdrożenia i wskazanie wśród wybranych inicjatyw projektów priorytetowych 
•    określenie listy obszarów kwalifikujących się do analiz, pogłębienia, zatrudnienia zewnętrznych ekspertów czy np. benchmarkingu możliwych rozwiązań
•    budowa wizerunku sektora wśród jego interesariuszy i promocja kultury strategicznej.


Partnerzy CORE TEAM
Organizacje i firmy współpracujące na etapie wypracowania rozwiązań i wdrożenia:
•    Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw
•    Związek Sadowników Rzeczpospolitej Polskiej
•    Zrzeszenie Producentów Papryki Rzeczypospolitej Polskiej
•    UNIA OWOCOWA Stowarzyszenie Polskich Dystrybutorów Owoców i Warzyw
•    Towarzystwo Rozwoju Sadów Karłowych Stowarzyszenie Sady Grójeckie
•    Stowarzyszenie Producentów Pomidorów i Ogórków pod Osłonami
•    Stowarzyszenie Plantatorów Jagody Kamczackiej
•    Stowarzyszenie Plantatorów Borówki Amerykańskiej
•    Stowarzyszenie Krajowa Unia Producentów Soków
•    Stowarzyszenie Czosnek Galicyjski
•    Stowarzyszenie Branży Grzybów Uprawnych
•    Stowarzyszenie Agroekoton
•    Stowarzyszenia Plantatorów MiniKiwi
•    Spółdzielnia Ogrodnicza w Grójcu
•    Pomorski Ośrodek Doradztwa Rolniczego
•    Polska Federacja Ziemniaka
•    Polski Związek Ogrodniczy
•    Krajowe Zrzeszenie Plantatorów Aronii ARONIA POLSKA
•    Krajowa Rada Izb Rolniczych
•    Kaszubskie Stowarzyszenie Producentów Truskawek
•    Instytut Ogrodnictwa - PIB
•    Plantpress
•    Jagodnik
•    Rajpol
•    LubApple
•    Korab Garden
•    Fruit-Group
•    Fall Creek
•    Ewa-Bis
•    Daifressh
•    Appolonia
•    Agronom Berries
•    AgroFresh Polska  


W 2021r. w ramach realizowanych działań przygotowano koncepcję i zorganizowano cykl spotkań i warsztatów. Efekem była identyfikacja wyzwań ogólnosektorowych, dotyczących produkcji i przetwórstwa owoców oraz określenie pożądancyh inicjatyw strategicznych. Efekt wspólnej pracy został zaprezentowany branży w Dniu Warzyw i Owców – 14 października 2021 roku. 
 

 

W RAMACH PROJEKTU REALIZOWANE SĄ DZIAŁANIA:
1. Organizacja prac forum współpracy sektora tzw. Core Team
 
Realizowane są cykle spotkań i warsztatów w gronie liderów sektora. Efekt tych działań jest identyfikacja priorytetowych inicjatyw. Powstały zespoły projektowe i zespół ekspertów reprezentujących ponad 40 organizacji i grupy producentów. Część z nich jest świadoma wyzwań, przekonana do współpracy i może pochwalić się już jakimiś wypracowanymi rekomendacjami.

2. Budowa wizerunku współpracy sektora wśród kluczowych interesariuszy
Wszystkie warzywa i owoce powinny stanowić połowę tego co jemy, w każdym posiłku. Celem producentów jest znaczące przewartościowanie roli warzyw i owoców. Komunikujące się osobno gatunki mogą być co najwyżej atrakcyjnym dodatkiem (to słowo dobrze oddaje wyjściowy status warzyw, tak ich rolę oddają badania). Działając razem, możemy trwale zwiększyć konsumpcję. Częścią projektu Core Team jest opracowanie komunikacji zawierającej promocję talerza*, czyli sumarycznego udziału, o jaki postulują dietetycy i lekarze. W ramach tego zagadnienie, realizowane są spotkania z liderami opinii z promotorami jabłek w Departamencie Rozwoju Rynku KOWR, uczestnikami 2 zespołów coreteam’owej Debaty Oksfordzkiej, redakcją SadyOgrody. Rozpoczęto współpracę ze studentami i absolwentami Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego. Przygotowano materiały edukacyjne dla trzech grup: seniorzy, młodzi rodzice, klub sportowy.Zaangażowanie w promocję autorów książek o tematyce rola owoców i warzyw w żywieniu oraz opracowanie rekomendacji żywieniowych.

3. Realizacja badań i promocja danych promujących konsumpcję
Badania konsumpcji realizowane są od 5 lat. Pokazują trendy i wzrost ilości konsumentów 27 gatunków. Regularnie wzbogacają promocję kilkunastu gatunków. Każdy pojedynczy sondaż (de facto dwa stałe pytania i dodatkowe zgodne z bieżącymi potrzebami) daje informacje o demografii konsumentów, preteksty do komunikacji gatunkom, organizacjom oraz kampaniom finansowanym z Funduszu. Dane i infografiki opracowywane są dla wszystkich w jednym miejscu. Na podstawie wyników monitoringu co miesiąc przygotowujemy zestawy pretekstów do komunikacji: „top 3” warzyw i owoców w danym miesiącu, największe wzrosty ilości konsumentów „rok do roku” itp. Dla każdego z pretekstów opracowywane są grafiki dla mediów tradycyjnych, na Facebook i Instagram. 
Dane dotyczące monitoringu publikowane są również na www WczorajNaTalerzu.pl i są publicznie dostępne wraz z informacją o badaniach, zaproszeniami na wydarzenia i informacjami o najnowszych komunikatach prasowych projektu Core Team i ww. kampanii.

4. Organizacja spotkań z mediami dla kampanii i organizacji tworzących projekty finansowane z FPOiW
Spotkania z mediami organizowane są w ostatni czwartek miesiąca. Wpisały się już w kalendarz wielu mediów (prasa, radio) i organizacji sektora. Coraz szersza jest przygotowywana przez producentów oferta dla dziennikarzy (ilość tematów, dietetyków, ekspertów, debat). Praktycznie każde spotkanie ma swoich bohaterów w postaci już 2 gatunków i producentów zaangażowanych się w ich promocję. 

5. Koordynacja podmiotów sektora (organizacji, kampanii) przy wspólnej promocji w ramach Narodowego Dnia Sportu
Narodowy Dzień Sportu to jednodniowy event, kilkutygodniowa promocja wydarzeń, ale przede wszystkim platforma komunikacji faktu, że producenci owoców i warzyw w Polsce wspierają aktywny styl życia. Celem projektu jest integracja przez sport i promocja zdrowego stylu życia, budowa świadomość roli owoców i warzyw w odżywianiu. Narodowy Dzień Sportu stał się areną współpracy 19 organizacji i 6 projektów finansowanych z Funduszu Promocji Owoców i Warzyw. 
 

Promocja współpracy wzmocniła kilka projektów promujących konsumpcję całych grup gatunków np. warzywa, jagodowe czy jabłka. 

 

ZAPRASZAMY NA STRONE WWW PROJEKTU: https://coreteam.pl/

YOU TUBE PROJEKTU: https://www.youtube.com/@czasnapolskie

 

artykuły związane z projektem ↓

CORE TEAM – powstało forum współpracy sektora produkcji owoców i warzyw

Core Team - inicjatywa, która jednoczy

Pierwsze inicjatywy Core Team

CORE TEAM: Współpraca dźwignią handlu

Wola współpracy i świadomość liderów

Wspólna promocja katalizatorem zmian w sektorze