„Czas na polskie superowoce!” to wspólny projekt organizacji branżowych i grup producentów. Organizatorem kampanii jest Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw. Partnerami: Stowarzyszenie Plantatorów Truskawki, Stowarzyszenie Plantatorów Borówki Amerykańskiej, Krajowe Stowarzyszenie Plantatorów Czarnych Porzeczek, Stowarzyszenie Plantatorów MiniKiwi. Współpracujemy z Krajowym Zrzeszeniem Plantatorów Aronii ARONIA POLSKA oraz Stowarzyszeniem Plantatorów Jagody Kamczackiej. Partnerem merytorycznym jest Fundacja Promocji Polskiej Borówki.

Kampania ma na celu zwiększenie spożycia krajowych owoców i warzyw oraz ich przetworów, w tym produktów ekologicznych, a także produktów wytwarzanych lokalnie lub pochodzących z lokalnych surowców, w wyniku zmiany postrzegania warzyw i owoców – edukacja konsumentów w zakresie pierwszoplanowej ich roli w diecie, patriotyzm konsumencki. 

Projekt finansowany z Funduszu Promocji Owoców i Warzyw
Projekt jest realizowany pod honorowym patronatem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

Promocję owoców jagodowych w Polsce współtworzą plantatorzy i przetwórcy. Wszystko zaczęło się w 2016 roku. Plantatorzy borówki postanowili wspólnie promować całoroczną pracę i 1 lipca jako datę rozpoczęcia sezonu. Tak powstało święto 1 LIPCA - Dzień Polskiej Borówki. Inicjatywa okazała się sukcesem. Od 2019 roku promocja objęła wszystkie najpopularniejsze polskie superowoce. Znakiem projektu stał się hasztag #PolishSuperFruits.
Dzięki współpracy organizacji zrzeszających producentów poszczególnych gatunków powstała tzw. „jagodowa sztafeta” - wspólna oferta - od pierwszych truskawek, po jesienne odmiany malin i minikiwi. Plantatorzy przekonali się, że współpracując mogą zaoferować konsumentom świeże owoce jagodowe, krajowej produkcji, codziennie przez 7-8 miesięcy w roku. Od 2020 roku ofertę wzbogacili przetwórcy, a promocja przybrała charakter całorocznej. W 2021 roku łańcuch domknęli szkółkarze i kucharze.

Promocję owoców jagodowych w Polsce współtworzą plantatorzy i przetwórcy. Wszystko zaczęło się w 2016 roku. Plantatorzy borówki postanowili wspólnie promować całoroczną pracę i 1 lipca jako datę rozpoczęcia sezonu. Tak powstało święto 1 LIPCA - Dzień Polskiej Borówki. Inicjatywa okazała się sukcesem. Od 2019 roku promocja objęła wszystkie najpopularniejsze polskie superowoce. Znakiem projektu stał się hasztag #PolishSuperFruits.

Dzięki współpracy organizacji zrzeszających producentów poszczególnych gatunków powstała tzw. „jagodowa sztafeta” - wspólna oferta - od pierwszych truskawek, po jesienne odmiany malin i minikiwi. Plantatorzy przekonali się, że współpracując mogą zaoferować konsumentom świeże owoce jagodowe, krajowej produkcji, codziennie przez 7-8 miesięcy w roku. Od 2020 roku ofertę wzbogacili przetwórcy, a promocja przybrała charakter całorocznej. W 2021 roku łańcuch domknęli szkółkarze i kucharze.

Cele podejmowanych działań 
•    Cel generalny: wzrost spożycia krajowych owoców jagodowych, w tym produktów ekologicznych.
•    Promocja poszczególnych gatunków, faktu rozpoczęcia sezonów ich zbiorów, pierwszych zakupów i potem codziennej konsumpcji – od kwietnia do listopada. Dalej promocja jagodowych przetworów. 
•    Promocja walorów prozdrowotnych. Popularyzacja stałego miejsca owoców jagodowych w rekomendacjach żywieniowych niezależnie od wieku, modelu rodziny, stylu życia, aktywności, podejścia do profilaktyki czy wskazań leczniczych. Obok korzyści długofalowych, promocja wpływu regularnej konsumpcji na samopoczucie i urodę, wsparcie budowania odporności i pocovidowej regeneracji.
•    Budowa wizerunku producentów i tożsamości jagodowej branży. Tożsamość to zbiór atrybutów i wartości, które odpowiadają na pytanie: kim jesteśmy, czym się kierujemy w naszej pracy, w co wierzymy i co w związku z tym możemy obiecać.

Celów dopełnia współpraca z innymi projektami o podobnym znaczeniu. Realizowanymi przez producentów warzyw, grzybów uprawnych, ziemniaków. Ze świadomością, że synergie i wspólnie podejmowane inicjatywy kształtują obraz całego sektora ogrodniczego. Przykładem Połowa sukcesu i Core Team.

Liczby projektu „Czas na polskie superowoce!" 
-    Wspólna promocja 10 gatunków – borówka, malina, czarna porzeczka, czerwona porzeczka, polskie minikiwi, jagoda kamczacka, aronia, agrest, jeżyny. Od sezonu 2022 roku rozszerzona o rokitnik.
-    Dotarcie do ponad 20 mln ludzi, w tym ok. 7 mln w sociel media (średnia roczna z edycji 2019-2021).
-    Strona PolskieSuperowoce.pl, której oglądalność rośnie i dochodzi do 90 tys. odsłon miesięcznie 
-    Spotkania integracyjne z udziałem mediów: 2019 – 6, 2020 – 7, w 2021 – 8 – otwarcie sezonu truskawkowego w Kaliszu, promocja walorów kulinarnych na Śląsku, zaproszenie na plantacje jagody kamczackiej, „Owocowe lato w Koneserze”, Borówkobranie i zaproszenie medyków na plantacje.
-    Inicjatywa i pomoc w przygotowaniu kilkuset publikacji medialnych – 2019 - 302, 2020 - 1211, w 2021 – 624. Współpraca z redakcją Agrobiznes TVP, RMF, Polskie Radio, Polską Agencją Prasową i Onet.pl, Polska Press - publikacje we wszystkich największych dziennikach regionalnych.
-    Współpraca z dietetykami w celu opisu i promocji walorów owoców. Powstają materiały na temat poszczególnych gatunków oraz zaleceń prozdrowotnych (średnio ponad 10 wspólnych materiałów rocznie). Wśród partnerów        Dietetycy.org.pl – największy portal dla dietetyków oraz Serwis Zdrowie PAP (wiele naszych materiałów było najchętniej czytanymi w serwisie). Partnerstwo buduje wiarygodność publikacji i zwiększa dotarcie do dziennikarzy oraz 90 różnych redakcji.
-    Opracowanie bazy zdjęć, które pokazują owoce, plantatorów, przetwórców. Baza jest dostępna dla producentów, każdy może z niej korzystać bez kosztów - zakładka PressKit
-    Produkcja ponad 50 materiałów filmowych na sezon - 2019 - 55, 2020 - 50, w 2021 – 58.
-    Współpraca z gronem kucharzy - Mikołaj Rey, Michał Czekajło, Tomasz Hartman, Food Think Tank. 
-    Współpraca z przetwórcami, którzy promują kolejne kategorie, m.in. liofilizaty i produkty błonnikowe. W planach na sezon 2022 również nalewki, piwa i wina z owoców jagodowych. 

Wspólna oferta przetwórców owoców jagodowych i baza danych kontaktowych znajduje się na stronie PolskieSuperowoce.pl w zakładce PRZETOWRY

Główne obszary wspólnej komunikacji 
-    Popularyzacja pojęcia polskie superowoce - pozycjonowanie, które buduje kategorię owoce jagodowe w oparciu o wyjątkowe atrybuty zdrowotne, odżywcze, postrzeganie jako żywność funkcjonalna i takie też percepcje międzynarodowe (hasztag #PolishSuperFruits).
-    Budowa wizerunku owoców w oparciu o wyjątkowo korzystny klimat dla ich uprawy i kompetencje polskich plantatorów. Projekt pokazuje również nowe odmiany i nowe technologie uprawy, np. tunele i osłony, dzięki którym możemy cieszyć się wcześniejszą konsumpcją i coraz dłuższym polskim sezonem.
-    Prezentacja owoców jako „jagodowa sztafeta”, dzięki której cieszymy się pełnią sezonu jednego gatunku i coraz bardziej świadomie, wypatrujemy pierwszych polski owoców kolejnego gatunku. Przykład: cieszymy się pełnią sezonu truskawkowego i wypatrujemy pierwszych polskich malin. Od samego początku w komunikacji mowa jest o całorocznej pracy i wymagających zbiorach.
-    Komunikacja „za każdym owocem stoi człowiek” – prezentacja plantatorów i przetwórców.
-    Promocja walorów „każdy owoc jest dla kogoś”, której zadaniem jest pokazanie wartości odżywczej, grup konsumentów, dla których silnie rekomendowane są owoce jagodowe w diecie oraz faktu, że owoce nie mogą się marnować.
-    Wykorzystanie możliwości jakie tworzy parasolowa promocja sektora - wszystkich gatunków warzyw i owoców. W praktyce oznacza to możliwość prezentacji pełnych rekomendacji żywieniowych w oparciu o talerz*. Wspólnie promujemy owoce w każdym posiłku oraz fakt, że owoce i warzywa powinny stanowić połowę tego co jemy. 

Wszystkie przygotowywane działania mają element współpracy, odpowiedzialności za konsolidację i kreowanie popytu. Współpraca jest stałą narracją, w promocji do środowiska narracją dominującą.

Sezon 2021 pokazał potencjał integrację w całym łańcuchu „od pola do talerza” – współpracę szkółkarzy, plantatorów, przetwórców, kucharzy.
 

 

STRONA PROJEKTU: http://polskiesuperowoce.pl/
FACEBOOK: https://www.facebook.com/polskiesuperowoce/
INSTAGRAM: https://www.instagram.com/polskiesuperowoce/?hl=pl
TWITTER: https://twitter.com/SuperFruitsPL

 

artykuły związane z projektem ↓

http://www.grupyogrodnicze.pl/aktualnosci/spotkania/jestesmy-na-czele-produkcji-i-w-ogonie-konsumpcji-owocow-ruszyla-kampania-czas-na-polskie-superowoce/

http://www.grupyogrodnicze.pl/aktualnosci/spotkania/czas-na-polskie-superowoce-bezprecedensowa-wspolpraca/

http://www.grupyogrodnicze.pl/aktualnosci/spotkania/1-lipca-dzien-owocow-i-dzien-polskiej-borowki/