Wyzwaniem sektora świeżych owoców będzie pozyskiwanie pracowników sezonowych
Data publikacji:
11-01-2018
Data publikacji:
11-01-2018
- Najważniejszym wyzwaniem na przyszłość dla sektora świeżych owoców będzie pozyskiwanie pracowników sezonowych. Zbieranie najwyższej jakości owoców - a właśnie na jakości zbudowaliśmy doskonałą reputację polskich borówek na świecie - jest możliwe wyłącznie ręcznie - mówi Dominika Kozarzewska, prezes zarządu Grupy Producentów Owoców „Polskie Jagody”.
- Drugi ważny aspekt to rosnąca konkurencja pomiędzy producentami, w tym z regionów tropikalnych, gdzie możliwe są całoroczne zbiory. Znalezienie miejsca na globalnym rynku wymaga z jednej strony inwestycji w produkcję pozwalających na wydłużenie sezonu i zapewnienie najwyższej jakości (np. osłony, wymiana starych
nasadzeń), a z drugiej – intensywnych działań sprzedażowych i marketingowych - dodaje Dominika Kozarzewska.
Jej zdaniem można powiedzieć, że borówkowy sezon 2017 miał dwa oblicza. - Od strony produkcyjnej był bardzo trudny – przymrozki majowe, dochodzące miejscami do minus 10 stopni oraz opady występujące w wielu regionach kraju w trakcie zbiorów sprawiły, że plony były niższe, niż zapowiadano. Natomiast od strony handlowej można zaliczyć ten sezon do udanych – pomimo zahamowania wzrostu popytu na polskie borówki na rynku brytyjskim wynikającego między innymi z niekorzystnego dla tamtejszych importerów i konsumentów kursu funta, nie było problemów ze sprzedażą - zapewnia.
Borówki z Polski trafiają na coraz więcej rynków, a dzięki działaniom promocyjnym takim jak kampanie „1 lipca – Dzień Polskiej Borówki” czy „Power Fruits” udało się podnieść świadomość polskich konsumentów co do walorów tych owoców i popyt na rynku krajowym. - Dotyczyło to zwłaszcza drugiej części sezonu, w której zahamowanie wzrostu popytu w Wielkiej Brytanii stało się szczególnie widoczne, a także pojawiła się konkurencja ze strony nowych regionów produkcyjnych - dodaje Kozarzewska.
Źródło: sadyogrody.pl