Ulubione warzywa i owoce Polaków

Data publikacji:
28-04-2020

Ulubionymi owocami Polaków są truskawki (32%), a ulubionymi warzywami pomidory (34%). Truskawka jest również najbardziej wyczekiwanym produktem sezonowym (65%). Rozpoczynający się sezon jest dobrą okazją do zwiększenia ilości warzyw i owoców w naszej diecie. Dieta bogata w warzywa i owoce jest podstawą naszego zdrowia i odporności. 

 

W ramach realizowanych przez Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw „Narodowych badań konsumpcji warzyw i owoców” poznaliśmy najchętniej spożywane gatunki. Badanie zostało przeprowadzone, w ramach podsumowania sezonu 2019 roku, na reprezentatywnej grupie Polaków w wieku 15 lat i więcej.

W 2019 roku ulubionymi owocami Polaków, które jedli najchętniej, były truskawki (32%) i jabłka (30%). Na kolejnych miejscach w rankingu najchętniej spożywanych owoców, ale daleko za liderami, znalazły się maliny (10%), czereśnie (10%), śliwki (8%), gruszki (7%), banany (6%) i borówki (5%). Badani wymieniali także wiśnie, winogrona, porzeczki, brzoskwinie, kiwi, ananasa, jagody, grejpfruta, kaki, melona, aronię, mango, agrest i awokado. Co czwarty (24%) Polak deklaruje, że chętnie jadł wszystkie owoce, a 4%, że żadne.

Truskawki to ulubiony owoc Polaków. W ubiegłym sezonie najchętniej jadło je 32% badanych. Dodatkowo 24% odpowiedziało, że chętnie jadło wszystkie owoce, więc jeśli zsumujemy ten wynik, to okaże się, że ponad 56% Polaków chętnie jadło truskawki. To jest bardzo dobry rezultat. Żaden inny owoc nie uzyskał takiego wyniku. Dodatkowo to jest nasz ulubiony sezonowy owoc, na który najbardziej czekamy - mówi Urszula Krassowska, dyrektor zarządzająca Public Division, Kantar.

 Truskawka, to jest owoc wymieniany na pierwszym miejscu przez 2/3 badanych, gdy pytamy o to właśnie, na który sezonowy owoc najbardziej państwo czekają. Maj i czerwiec to czas, w którym praktycznie wszyscy sięgniemy po polskie truskawki. W ubiegłym sezonie aż 98% Polaków odpowiedziało, że jada w tym czasie truskawki. To jest niesamowity wynik - dodaje Urszula Krassowska.

- Kochamy truskawki przede wszystkim za smak. Ich jedzenie to wielka przyjemność i zastrzyk zdrowia dla całego organizmu. Polskie truskawki to są owoce świeże, dzisiaj zrywane jutro rano, czy wieczorem jeszcze tego samego dnia, wyjeżdżają do sklepów. Są nieporównywalne z owocami importowanymi, które – państwo zdają sobie sprawę - przebywają długą drogę i tak naprawdę to jemy owoce, które były zrywane tydzień wcześniej. A te nasze są jak „świeże bułeczki”. Tak też się już sprzedają. Cenowo są tańsze niż w ubiegłym roku – polecała Aldona Radola, plantatorka truskawek.

W 2019 roku najchętniej jedzonym warzywem były pomidory (34%). Co piąty (21%) badany najchętniej spożywał ogórki, 13% ziemniaki, a 11% marchew. W dalszej kolejności wymieniane były sałata (9%), kalafior (8%), papryka (8%), kapusta (6%), brokuły (6%) i cebula (4%). W odpowiedziach respondentów pojawiły się także burakirzodkiewkacukiniaporfasolkaselerpieczarkidyniaczosnekpietruszkagroszekszczypiorkalarepaszparagi i bób. 28% badanych odpowiedziało, że chętnie jedli wszystkie warzywa, a 4%, że żadne.

 

Najbardziej wyczekiwanie owoce i warzywa sezonowe

Na żaden inny sezonowy owoc lub warzywo Polacy nie czekają tak bardzo jak na truskawki. Wymieniło je dwie trzecie (65%) badanych. Na pojawienie się w sprzedaży czereśni czeka co czwarty Polak (26%), na maliny co piąty (21%), a na borówki co jedenasty (9%). Wśród warzyw wyróżniają się młode polskie ziemniaki, na które co roku niecierpliwie czeka 21% badanych. Inne warzywa wymieniane są znacznie rzadziej np. kalafiora paprykę wskazuje po 6% Polaków.

13% Polaków deklaruje, że w ubiegłym roku jedli truskawki częściej niż w poprzednich latach. 9% badanych jadło więcej jabłek, 7% pomidorów, a 6% malin. Respondenci wymieniali ponadto ogórkiczereśnieziemniakiborówkipaprykębrokułyśliwki, banany, kalafiorasałatęgruszkikapustęmarchewcukinię, arbuzy, burakigroszekporzeczkiagrest, winogrona, dynię, kiwi, cebulęfasolkęrzodkiewkępieczarkiszczypiorszparagiselera i pora.

4% Polaków częściej jadło wszystkie owoce i warzywa. Prawie co trzeci (29%) Polak odpowiedział, że nie było warzyw lub owoców, które jadałby w 2019 r. częściej niż w poprzednich latach.

 

Owoce sezonowe szansą na wzrost konsumpcji 

- Przed nami sezon zbiorów owoców jagodowych. Okazją do zwiększenia ich konsumpcji są śniadania i przekąski. To są momenty w ciągu dnia, które kojarzą się z owocami. Najistotniejszą barierą dla wzrostu konsumpcji owoców jest brak tradycji ich jedzenia. To potwierdza analiza każdej pory dnia czy posiłku. W niektórych krajach śródziemnomorskich je się świeże owoce na deser po obiedzie. My jeszcze nie mamy czegoś takiego, ale w gronie superowoców mocno stawiamy na filiżankę owoców do śniadania, truskawek, potem malin i borówek - mówi Dominika Kozarzewska, członek zarządu Fundacji Promocji Polskiej Borówki.

Owoce i warzywa są paliwem dla naszego umysłu. Dlatego powinniśmy spożywać ich więcej. To one są najtańszym i najbardziej skutecznym sposobem budowania odporności. Najbardziej w konsumpcji owoców i warzyw sprzyja ich smak i jakość. Bardzo cieszy nas to, że konsumenci nawet w tym badaniu podkreślali, że doceniają smak naszych owoców i warzyw, a szczególnie, że zostały wymienione nasze Jabłka Grójeckie – powiedział Maciej Majewski, Prezes Stowarzyszenia Sady Grójeckie

- To jest praca u podstaw, przed nami konsekwentna promocja wartości odżywczych i zdrowotnych. Tego, że dzięki warzywom, owocom, jesteśmy bardziej uśmiechnięci, weselsi i zdrowi. Walka z otyłością w ten sposób jest też mocno ułatwiona, ponieważ nie dostarczamy zbędnych kalorii. Tak promujemy polskie pomidory. Bardzo nas cieszy status ulubionego warzywa Polaków – powiedział Łukasz Gwizdała, Stowarzyszenie. Producentów Pomidorów i Ogórków pod Osłonami.

„Narodowe badania konsumpcji warzyw i owoców” realizowane są przez KANTAR dla Krajowego Związku Grup Producentów Owoców i Warzyw. Projekt realizowany jest we współpracy z agencją INSPIRE smarter branding. Zadanie finansowane jest ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw.

 

Projekt otrzymał patronat honorowy Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi.


WIĘCEJ: https://stories.prowly.com/94412-ulubione-warzywa-i-owoce-polakow-sondaz-kantar

 

„Narodowe badania konsumpcji warzyw i owoców” realizowane są przez KANTAR Polska dla Krajowego Związku Grup Producentów Owoców i Warzyw. Projekt realizowany jest we współpracy z agencją INSPIRE smarter branding.

Zadanie finansowane jest ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw.

Patronat honorowy: Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi.